Archiefdag

“Hier een klein verslagje over de Archiefdag, voor wie er niet bij konden zijn. En wie er wel waren kunnen hiermee misschien nog eens "nagenieten".

Op een stralende zaterdagmorgen togen wij naar Amsterdam. Het Archief is een aardig gebouwtje aan de Amstel, vroeger was het het stadhuis van Nieuwer-Amstel, en je kunt er nog steeds trouwen. Aan de achterkant is er van alles aangebouwd om alles te kunnen bergen. Wij kwamen veel te vroeg binnen, maar toch was Floris (uit Ophemert) er ook al om ons te begroeten en van koffie te voorzien. En daar kwamen de anderen ook. De opkomst was goed, zo'n 40 familieleden, van diverse leeftijden. Er waren zelfs een paar kinderen bij. De oudste deelneemster was nicht Wilhelmina (tak Willem). De jongste deelnemer was Floris.

Eerst werd ons wat verteld over het Archief zelf, o.a. door middel van een video, waarop Geert Mak onderzoek doet, en laat zien hoe zoiets in zijn werk gaat. Het Amsterdamse Archief is het grootste ter wereld, en je kunt er van alles op vinden over historische gebeurtenissen, over families, of over de historie van Amsterdamse huizen. Het is niet voorbehouden aan historici of academici, maar iedereen die iets te weten wil komen kan er terecht! Daarna werden we meegenomen naar de catacomben. Onderweg kwamen we langs een maquette van het Archief, en daar voegde Dean zich bij ons. Voor haar was het een "thuiswedstrijd": zij heeft daar gewerkt, en is er dus kind aan huis. Maar toch was er ook voor haar iets nieuws te zien!

Er was een grote tafel waarop van allerlei was uitgestald wat met onze familie te maken had. Een penning van onze Oer‑Stamvader M.C., foto­albums, een dagboek, schoolrapporten van Oom Gijs, brieven die aan Oom Gijs geschreven waren door voor‑ en tegenstanders van demonstraties uit de Vietnam‑tijd (sommige krioelend van de taalfouten), enzovoorts, enzovoorts. Dean vond daar haar eigen bonboekje uit de oorlog, wat ze nog nooit eerder had gezien. Wij mochten dat alles in handen nemen en bekijken, waar druk gebruik van werd gemaakt.

Na heerlijke sandwiches in de koffiekamer volgden wat familie‑mededelingen: Het "vanhallenboekje" wordt heel leuk, er zijn gelukkig veel verhalen en foto's binnengekomen. Er moet nog wat aangevuld en bijgeschaafd worden, maar een voorlopige versie mochten wij alvast even zien. Ergens in de zomer zal het aan ons allen worden toegestuurd.

De grote Van Hall‑Reünie is op zaterdag 25 mei 2002, en de locatie is dan Huize Astra in Hattem. (Wij hebben deze datum in onze agenda gezet, en zijn vast van plan om erheen te gaan. Laten we hopen dat de organisatie dan weer voor mooi weer kan zorgen, net als in Ophemert en Amsterdam).

De heer H. Peschar, een van onze Gastheren van het Archief, kreeg van onze Voorzitter ter aanvulling enige stukken die onze familie van de familie Van Braam Houckgeest gekregen had. Daar was ook weer de penning bij van de Oer‑Stamvader, zoals ook al op de tentoonstellingstafel had gelegen (een afbeelding daarvan is te zien op de achterkant van de uitnodiging voor de Archiefdag, die op 2 april aan ons werd toegezonden). En hij kreeg provisorisch een proefdruk van het vanhallenboekje, wat mettertijd door de definitieve versie vervangen zal worden.

Een van de hoogtepunten van de dag was de aanbieding door de Gemeente-archivaris van de inventaris van ons familliearchief. Een prachtige rode band met opschrift: "Inventaris van het Archief van de Familie VAN HALL,  (1436)1783‑2000 door H.Peschar". Dit is met 32 meter, het grootste familiearchief in Amsterdam. Deze inventaris komt volgend jaar op de website van het archief, maar de gedrukte versie kun je ook nu al via de Stichting bestellen. En een voorlopige versie is te vinden op de CD‑Romschijf  "Familiegids Van Hall", verkrijgbaar in de Familietoko.

Nadat de Voorzitter (Aad) namens ons allen de mensen van het Archief had bedankt voor hun gastvrijheid, was het officiële gedeelte afgelopen. Maar wie wilde mocht daarna mee naar roeivereniging De Hoop, op uitnodiging van Floris (Ophemert). Een aantal van ons gaf daar gevolg aan, en we zaten heel gezellig met een biertje op het terras, met een mooi uitzicht op de Amstel, en het Archiefgebouw aan de overkant. Er werd ook druk nader kennis gemaakt, en met stambomen gewapperd, waarin ook nog aanvullende aantekeningen werden gekrabbeld. En onze mailing‑list is ook weer uitgebreid, mooi zo. Het was heel gezellig!

En daarna was de koek helaas alweer op. Rest ons nog de Organisatie HEEL HARTELIJK DANK te zeggen voor deze ZEER GESLAAGDE dag!!! En we kijken alweer uit naar de Reünie volgend jaar!!! (verslag van Jeanette, vrouw van Jaap jr.)”

Diederik Gerbranda