Links & Publicaties

Er zijn veel publicaties over van Hallen te vinden in het familiearchief. Op deze pagina vind je een beknopt overzicht van de meest bekende bundels, boeken en websites over onze familie(leden). Dit betreft dus geen volledig overzicht.

Publicaties vanuit de ‘van Hall Stichting’

Boeken over familieleden

Interessante sites en films over Van Hall-en

www.walravenvanhall.nl

Op initiatief van Hans Weijers (ook initiatiefnemer van het monument voor Walraven van Hall) is een website gemaakt over Wally. Deze is tot stand gekomen door een samenwerking met het Verzetsmuseum Amsterdam en gemaakt door Wim de Bell en Joost Hölscher in 2010. De website is heel interactief en heeft een strip, video, fotoalbum en duidelijke, visuele uitleg over de ‘geheime bank’. Heel geschikt voor kinderen voor hun algemene kennis of specifiek voor een werkstuk of spreekbeurt

Film Bankier van het verzet

Bankier van het Verzet is een Nederlandse film uit 2018 van Joram Lürsen over de verzetsstrijders en bankiers Walraven van Hall en zijn broer Gijsbert van Hall, die in de Tweede Wereldoorlog de financiering van het verzet verzorgden. De première vond plaats op 8 maart 2018, in bijzijn van prinses Beatrix. De eerste bioscoopavond dat de film draaide, kwamen er bijna achtduizend bezoekers. Na tien dagen waren dat er meer dan 100.000, wat een reden was voor het verkrijgen van een Gouden Film-status. Binnen vijf weken was de grens van 300.000 bezoekers gepasseerd. Bankier van het Verzet is in 2018 bekroond met vijf Gouden Kalveren: beste film, publieksprijs, beste production design voor Harry Ammerlaan, beste vrouwelijke bijrol voor Fockeline Ouwerkerk en beste acteur Jacob Derwig.

Monument

Het 'Walraven van Hall-monument' in Amsterdam is opgericht ter nagedachtenis aan de 'bankier van het verzet'. De oprichting van het monument was een initiatief van de Brabantse oud-huisarts Hans Weijers. Dit deed hij in 2005 na het zien van een documentaire over de Amsterdamse bankier. In vijf jaar wist Weijers de benodigde middelen voor oprichting, zo'n € 270.000, bijeen te brengen. Het monument is onthuld op 3 september 2010 door burgemeester Eberhard van der Laan. Op dat moment was er in het Verzetsmuseum aan de Plantage Kerklaan een tentoonstelling over Walraven te zien was met de bijbehorende website. Voor de boom ligt een plaquette met de tekst WALRAVEN VAN HALL, BANKIER VAN HET VERZET, 1906-1945. Het is het enige monument waarop een verwijzing naar een website wordt gemaakt (www.walravenvanhall.nl).Het monument staat tussen de bomen in het plantsoen op het Frederiksplein, tegenover de Nederlandse Bank in Amsterdam.

Het monument is gemaakt door kunstenaar Fernando Sánchez Castillo. De kunstenaar kwam met een bronzen geknakte boom, de boom lijkt geknakt te zijn op het muurtje dat de scheiding vormt tussen de resterende stronk aan de ene kant en het takkenbos aan de andere. De geknakte boom staat voor de gevallen held, de boom viel door natuurgeweld, Van Hall door menselijk geweld. Het brons is zo gegoten zodat het een houtachtig uiterlijk heeft meegekregen. Het liggende takkenbos kan gebruikt worden als zitje en een ontmoetingsplaats waarmee ook direct de link naar Wally, als olieman en verbinder van mensen.